Wadliwe pantografy „pod lupą”

Kolej

PKP PLK S.A. Uruchomiły pierwszy w kraju system do wykrywania usterek pantografów. Jako pierwsze skontrolowano trasy Warszawa – Katowice i Warszawa – Grodzisk Mazowiecki.

Pantografy to urządzenia znajdujące się na dachu lokomotywy elektrycznej lub elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki nim pojazdy te mogą pobierać prąd z sieci trakcyjnej. Każdego roku ponad 100 awarii sieci trakcyjnej powodują odbieraki prądu w złym stanie technicznym. Uszkodzona sieć trakcyjna to opóźnienia pociągów i utrudnienia dla podróżnych.

Jak podkreślił Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP PLK S.A. – Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym, nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty utrzymania oraz liczbę uszkodzeń sieci trakcyjnej spowodowanych złym stanem pantografów.

System jest już po testach zarówno na trasie pociągów dalekobieżnych (Warszawa-Katowice), jak i podmiejskich (Warszawa-Grodzisk Mazowiecki). Kolejne urządzenia będą zainstalowane na najbardziej uczęszczanych trasach – tam, gdzie będzie to możliwe.

System Detekcji Stanów Awarii Pantografów (DSAP) w czasie przejazdu pociągu dokona analizy stanu pantografu. Urządzenia sporządzą trójwymiarowy model pantografu i automatycznie wykryją każde odchylenie od zaprogramowanej normy. Jeśli zostanie wykryta usterka, będzie wymieniony pantograf lub zatrzymany zostanie cały pociąg. Ograniczy to uszkodzenia sieci trakcyjnej.

Raporty ze stanu technicznego pantografów w danym składzie będą przesyłane do centrów prowadzenia ruchu oraz samych przewoźników. To przyspieszy podjęcie działań naprawczych, co zapobiegnie uszkodzeniom trakcji.

System został zabudowany przez Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Wartość prac to blisko 6,7 mln zł – dodają na koniec kolejarze.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 4

4 odpowiedzi na “Wadliwe pantografy „pod lupą””

  1. fgsfdg pisze:

    Jak mogłem żyć do tej pory bez tej wiedzy!?!

  2. KomsomolskajaPrawda pisze:

    Za tuska nikt by się tym nie przejmował …Prawie 7 milionów za jakiś tam system czy pantografy mają odpowiedni poślizg ?!
    Amberd gold i tym podobne przekręty gospodarcze, z tego słynęli peowcy

    • J....PiS! pisze:

      Za Tuska pociągi nawet nie miały pantografów!

    • rapier Napoleona pisze:

      Jasne. Znana sprawa, a gdy spojrzy się na „fizjonomie” platformersów, to nie widzi się nic poza żarłocznymi spojrzeniami wilczych ślepków w kierunku ukochanej „władzuni”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły

Grill gazowy