Stanie przy stacji lokomotywa…

Piastów

Już niebawem piastowska przestrzeń miejska wzbogaci się nietuzinkowym zabytkiem. Przy ul. Lwowskiej stanie wyczekiwana lokomotywa.

Pomysł kupna i ustawienia lokomotywy w Piastowie ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Faktem jednak jest to, że parowóz stanie i to już niebawem. Znakiem tego jest już przygotowane miejsce dla zabytku. Przy ul. Lwowskiej, w okolicy miejskiego targowiska już w grudniu pojawiły się tory. – Zgadza się, tuż przy targowisku już jest przygotowane miejsce na lokomotywę. Miejsce nie jest przypadkowe – tuż przy torach PKP – aby nawiązać do historii Piastowa, która nierozerwalnie wiąże się z koleją – mówi nam burmistrz Piastowa, Grzegorz Szuplewski.

Kiedy pojawi się parowóz? – Dokładna data jeszcze nie jest wiadoma, ale w tym momencie jest to już kwestia tygodni – informuje włodarz i dodaje – Zorganizujemy wówczas oficjalne odsłonięcie lokomotywy, o czym poinformujemy w stosownym momencie.

Poza fragmentem torów, na których stanie Ty2-220, nad lokomotywą powstanie wiata peronowa. – Co ciekawe, będzie ona wybudowana ze stalowych elementów z Dworca Zachodniego. Istnieje prawdopodobieństwo, że elementy te pochodzą jeszcze sprzed wojny, ale tutaj musimy poczekać na badania i ekspertyzy specjalistów w tym zakresie – dodaje Szuplewski. Poza lokomotywą i wiatą peronową pojawi się także stała wystawa o historii kolejnictwa.

Do lokomotywy nie będzie można wejść, będzie dostępna do oglądania z zewnątrz. Aby zapobiec wszelkim aktom wandalizmu, zarówno parowóz, jak i jego okolice będą włączone do systemu monitoringu miejskiego.

Przypomnijmy: Miasto Piastów odkupiło od PKP Intercity parowóz Ty2-220 z 1943 roku. Lokomotywa ma stanąć w pobliżu torów PKP w Piastowie jako pomnik podkreślający rangę kolei warszawsko-wiedeńskiej dla rozwoju Utraty – późniejszego Piastowa.
Lokomotywa przeszła już remont. Z wnioskiem o dotację na drugi etap remontu wystąpił Miejski Ośrodek Kultury w Piastowie. Podczas sesji Rady Miejskiej w Piastowie w październiku 2023 roku przyjęto uchwałę, według której na zadanie „Przeprowadzanie drugiego etapu prac konserwatorskich zabytkowej lokomotywy parowej Ty2-220 wraz z tendrem 32D43-135 w celu wyeksponowania zabytku w Piastowie” MOK otrzymał dotację celową w wysokości 400 tys. zł.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 28

28 odpowiedzi na “Stanie przy stacji lokomotywa…”

  1. Gosc pisze:

    Do mary
    A co ty robisz tu ,na tym forum ? Z taka kultura ,takim slownictwem ,to ja sie nie spotkalam wsrod mieszkancow Piastowa. Nie powinien ten post tu istniec.

  2. Antypolityk pisze:

    Kretyński sposób na wydawanie naszych pieniędzy a można zrobić tyle pożytecznych zeczy zrobić ,,,ale to Piastów ,,niezmiennie głupota i kolesiostwo

  3. Mocher pisze:

    Komu to potrzebne??

  4. mary pisze:

    Niech piastowska biedota nie jęczy bo jak by nie wasi Włodazrze to byś dalej hołoto chodziła oddawać kał do wiadra za stodołą!

    • Grzegorz pisze:

      mary, nie wiem skąd wylazłeś, ale poziom inteligencji, poziom doboru słów i gramatyka, wskazują na dalekie przedmieścia Łomży. Chyba że się mylę i zawitał na WPR sam burmistrz Piastowa, no cóż kultura wypowiedzi i całokształt pasują,.. jakby nie spojrzeć utrata przewodniej siły jaką było piss, może zaboleć, ale cóż,.. trzeba poczekać na NIK i rozliczenie działalności pierwszego Piastowianina.

  5. Stary kolejarz pisze:

    Pomysł fajny tylko szkoda że połowy części brakuje i wygląda paskudnie! A do tego stojąc na deszczu i śniegu wkrótce korozja ją zniszczy!

  6. Gosc pisze:

    Wszystko byloby ladnie ,gdyby Wladze Piastowa zadbaly ,o codziennosc ,zycie swich mieszkancow. Powiem tak zeby dojechac z Piastowa do Ursusa w okolice Przychodni Hipokrates trzeba sie przesiadac. Pozornie krotka odlegosc ,ale po zmianach trasy 716 ,kolejny raz ,dojazd jest utrudniony. Malo tego ,autobusy sa tak niezgrane,ze musisz czekac dwukrotnie.
    W Ursusie mieszkancy maja olbrzymie mozliwosci,wielki wybor linii,do wyboru…Pan Burmistrz rozumiem jezdzi prywatnym autem ,nie korzysta z komunikacji miejskiej,nie ma pojecia ile czekamy na przystankach. Nowe przystanki ,ladne ,ale czy funkcjonalne? Male ,waskie,mocno kameralne.W razie deszczu stac trzeba poza wiata.Kolejny raz prosze o interwencje by przywrocic autobus 716 na dawna trase. Inaczej nawet sliczna Lokomotywa na nic i bez sensu.

  7. tomo pisze:

    a gdzie k*wa jakieś środki żeby zrobić coś dla ludzi kino, basen, czy miejsce gdzie można wyjść? gdzie autobus od strony żbikowa z ztm a nie jakiś lokalny jeden na 2 godziny???!!!

    • Rysiek pisze:

      Polityka ważniejsza od ratowania zabytków w tym kraju. Przez politykę ostatnich 8 lat teraz nawet pieniędzy nie mamy. A parowozy i zabytki techniki, w Polsce praktycznie nie istnieją. Mało która miejscowość może poszczycić się posiadaniem kolejki wąskotorowej, a już takiej gdzie są czynne parowozy to tylko ze świecą szukać. Do ratowania pozostało tylko jeszcze kilka parowozów poniemieckiej serii BR52, na PKP oznaczonej Ty2. Tam gdzie szanują zabytki techniki ludzie są mądrzejsi, I więcej potrafią własnymi rękami zrobić, w przeciwieństwie do moich Rodaków -,Polaków, którzy zamiast robić, to tylko gadać potrafią. Jestem miłośnikiem kolei, byly w Polsce zabytki z DŻW-W. Na moich oczach pocięto je na złom! Prośby i błagania, pisma, nic nie pomogły.

      • eh,.. pisze:

        W Polsce można kupić lokomotywy bez większych trudności, PKP co jakiś czas wystawia na sprzedaż stary tabor, lokomotywy można też kupić od kolekcjonerów itd. Chyba nie ma przeszkód, żebyś sam lub w grupie zapaleńców taką lokomotywę zakupili. Pomyśl, własna lokomotywa, tabliczka z nazwiskami darczyńców, tylko trzeba za tą przyjemność zapłacić. Masz takie hobby, interesujesz się kolejnictwem, fajna sprawa,.. moim hobby jest fauna,.. zobacz jakie straty w zwierzostanie przynosi cywilizacja,.. czy z tego powodu mamy ograniczyć rozwój miast i komunikacji? Czy ja i ludzie zainteresowani przyrodą chcą w każdym miasteczku ZOO, oranżerii z zwierzętami? Na naszych oczach piss wyciął dziesiątki tysięcy drzew w obszarach chronionych, nasze prośby, petycje, maile, listy, też nie pomogły,.. co jest ważniejsze stara lokomotywa czy przyroda i miejsca których nasze wnuki nie będą mogły oglądać,..

  8. Norbert pisze:

    Piękna inicjatywa!

  9. Piastówka pisze:

    Tak,tak trzeba upamiętnić lokomotywę, która ciągnęła wagony z ludźmi wywożonymi do obozów.Przecież to niemiecki zabytek .Brawo Panie burmistrzu!!! Przyjaciele z PO Panu się odwdzięczą ,może awans do PE .Bruksela czeka?

    • hmm,.. pisze:

      hmm,.. burmistrz reprezentuje władzę uległą towarzyszom z Nowogrodzkiej. Nie po to kończył szkołę „religijną” żeby wyjechać na zgniły zachód, w którym zawisły tęczowe flagi a ludzie zamieniają kościoły w puby i dyskoteki.

    • Rysiek pisze:

      Polityka ważniejsza od ratowania zabytków w tym kraju. Przez politykę ostatnich 8 lat teraz nawet pieniędzy nie mamy. A parowozy i zabytki techniki, w Polsce praktycznie nie istnieją. Mało która miejscowość może poszczycić się posiadaniem kolejki wąskotorowej, a już takiej gdzie są czynne parowozy to tylko ze świecą szukać. Do ratowania pozostało tylko jeszcze kilka parowozów poniemieckiej serii BR52, na PKP oznaczonej Ty2. Tam gdzie szanują zabytki techniki ludzie są mądrzejsi, I więcej potrafią własnymi rękami zrobić, w przeciwieństwie do moich Rodaków -,Polaków, którzy zamiast robić, to tylko gadać potrafią. Jestem miłośnikiem kolei, byly w Polsce zabytki z DŻW-W. Na moich oczach pocięto je na złom! Prośby i błagania, pisma, nic nie pomogły.

  10. Tom pisze:

    To jest farsa, synonim misia z filmu Barei. Jestem zdegustowany, że na ten złom przeznacza się fundusze, a potrzeb jest wiele, nie ma komu posprzątać ulic, podstawowe zadania nie są wykonywane przez um, stan ulic zatrważający i oni wpadają na pomysł żeby kupić ten złom….

  11. Wolf pisze:

    Skoro 1943 to jest hitlerowski BR52😉

  12. Piastowianin pisze:

    A co z np.wesołym miasteczkiem przy Al.Wojska PL i Tysiąclecia ? Co z placami zabaw ? Co z dniami Piastowa, sylwestrem itp.hucznymi uroczystościami ? Gdzie są środki na odnowienie takich rzeczy ? I 716:bardzo dobrze że tam znowu jest, a nie jeździ naokoło przez Niedźwiadek , Ale kiedy nawróci się i przywróci na wschodni Ursus(Factory) i na Włochy ? Nic mi więcej nie potrzeba. Tylko tego, co dawniej było, a nm zabrali. Niech to oddadzą

    • WDR pisze:

      Remteam za ten żart z parowozu bierze 369 tysi. Serio za parę metrów blachy i parę puszek farby? Gdzie cylinder wiazary armatura kotła? Można było takiego potworka wyrzeźbic w drewnie. Taniej by wyszlo a efekt podobny. Mam nadzieję że władze miasta się ogarnąć i i wymogą uzupełnienie braków.

  13. JaN pisze:

    Wystarczyłaby tablica ze zdjęciem lokomotywy.

  14. York pisze:

    Super sprawa, podoba mi się!

  15. Ojob pisze:

    O co chodzi z ta lokomotywą? Ludzie żyją na ul.Barcewicza w błocie i polmetrowych dołach zamiast normalnej ulicy z chodnikiem a tu wyjeżdżacie z lokomotywą.

  16. Gaga pisze:

    Połowa miast w Polsce zawdzięcza swój rozwój kolei. Ale niewiele z nich, dysponując ograniczonym budżetem, przy którym nie starcza pieniędzy na remonty ulic czy sprzątanie i odśnieżanie miasta, wydaje pieniądze na takie ekstrawagancje jak stara niemiecka lokomotywa z czasów II Wojny Światowej.

  17. Jerzy pisze:

    Bardzo fajnie tymczasem ulice nie były zamiatane od trzech lat. W chodnikach brakuje płyt na których dzieci przewracają się i wpadają na ulice pod jadące samochody. Zobaczcie hak wygląda chodnik na przeciwko prychodni koło ul. Paderewskiego. To że mieszkają tam gangsterzy prowadzący pseudo przedszkole nie znaczy, żeby olewać tą część miasta.

    • Anonim pisze:

      Serio 400 000 za taki pseudo zabytek? Gdzie armatura kotła, gdzie prawy cylinder, gdzie wiązary? To jakiś koszmarek nie parowóz. Można było z drewna wystrugać za mniejsza kase. Ktoś tu się nieźle obłowił za ten „remoncik” znaczy się za malowanie i parę metrów blachy z otuliny kotła.

  18. eh,.. pisze:

    Miejsce postoju niemieckiej lokomotywy chyba nieprzypadkowo stanie w miejscu które jest na uboczu, praktycznie oglądać będą ją mogły osoby przychodzące na targ , wycieczki z Warszawy i innych odległych miejsc podziwiając rozrzutność biednego prowincjonalnego miasteczka którego rozwój się zakończył z chwilą objęcia władzy prze obecnego burmistrza. Teren obecnego TAXI jest lepszą lokalizacją, dodatkowo mogłyby się pośmiać osoby korzystające z usług kolejnictwa przejeżdżając przez miasteczko zarośnięte chwastami. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły

Grill gazowy