Nowe koncepcje architektoniczne CPK

Region

Znamy kolejne propozycje projektantów dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, który powstać ma na terenie gminy Baranów. Mają być inspiracją dla przygotowania master planu dla lotniska.

To już druga porcja pomysłów i wizualizacji przygotowanych w czasie warsztatów architektonicznych organizowanych przez spółkę CPK i ambasadę Wielkiej Brytanii. Wzięły z nich udział renomowane biura, a ich propozycje robią duże wrażenie. Wśród nich znalazł się m.in. terminal w kształcie trójkąta z bursztynowym dachem oraz zintegrowane z koleją
lotnisko-miasto.

– Już po raz drugi zaprosiliśmy do współpracy architektów z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji, żeby zapytać ich o to, jak Port Lotniczy Solidarność może wyglądać. Moment nie jest przypadkowy. Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Naszym celem jest uzgodnienie założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

A oto propozycje projektantów:

KPF

Projektanci z pracowni KPF, którzy pracowali m.in. przy planowaniu lotnisk w Abu Dhabi, Amsterdamie i Seulu, wyszli z założenia, że – z uwagi na wygodę pasażerów CPK – odległość między centralną częścią lotniska – a najbardziej oddalonymi bramkami lotniskowymi nie może być zbyt duża. Ich celem było skrócenie czasu odpraw i ułatwienie przesiadek. W efekcie zaproponowali terminale w kształcie trójkątów: większy w ramach pierwszego etapu budowy CPK, a drugi, mniejszy jako etap drugi (jeśli będzie takie zapotrzebowanie w przyszłości).

– Trójkątny kształt terminala jest optymalny z architektonicznego punktu widzenia i niesie ze sobą wiele korzyści. Oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. Nawiasem mówiąc, trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF.

Poprzez swój krótszy bok trójkątny terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź (docelowo także Poznań i Wrocław). Zdaniem KPF, czas dojazdu i płynność przesiadek z pociągu do samolotu i odwrotnie może zadecydować o sukcesie nowego lotniska.

Architekci zaprojektowali wnętrze terminalu CPK jako przestronną i pełną światła halę z przezroczystym dachem. Na jego szczycie umieścili pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, przywołujące na myśl tradycyjny polski bursztyn, którego złoża znajdziemy m.in. w Morzu Bałtyckim. We wnętrzu terminala znalazły się drzewa i donice z roślinnością, które mają stanowić czynnik „odstresowujący”. – Jeśli w związku z przesiadką spędzasz na lotnisku np. dwie-trzy godziny, wtedy doceniasz rozwiązania poprawiające komfort pasażerów – wyjaśniają projektanci KPF.

Populous

Według projektantów z biura Populous w Londynie, CPK ma być „lotniskiem-miastem”, co stanowi bezpośrednie nawiązanie do koncepcji Airport City. Pracownia powołuje się na swoje doświadczenia z projektowania elementów lotnisk Changi w Singapurze i De Gaulle’a w Paryżu, ale także na projekty stadionowe, np. obiekty sportowe na Olimpiadę w Londynie w 2012 r.

W koncepcji Populousa podróż przez lotnisko rozpoczyna się w momencie, gdy podróżni wysiadają z pociągu na zintegrowanej z terminalem stacji kolejowej, ulokowanej na najniższej kondygnacji węzła. Hale odlotów i przylotów, salony business lounge itd. znajdują się najwyżej, podczas gdy środkowe piętra mają być częściowo otwarte na zewnątrz, tworząc przestrzeń publiczną nawiązującą miejscami do elementów polskiej architektury.

Przyjeżdżający na lotnisko będą mieli wybór: udać się bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa albo zostawić bagaż i korzystać z licznych atrakcji „lotniska-miasta” umieszczonych także w części ogólnodostępnej, przed strefą zastrzeżoną portu. – Nasz projekt ma wykraczać poza stworzenie zwykłej „przestrzeni przejściowej”, którą ludzie po prostu przechodzą w drodze do samolotu. Wyobraziliśmy sobie, że pasażer w drodze do bramki będzie czerpał swoistą przyjemność z tego, co widzi wokoło – wyjaśniają architekci Populousa.

Do wyboru będą miejsca do relaksu i wypoczynku (jak centrum SPA i masażu, czy wygodne miejsca do czytania), sportu (siłownia i basen), ale też do pracy i spotkań biznesowych, które będą mogły odbywać się np. w lotniskowych salkach konferencyjnych. W strefie rozrywki lotniska dostępne będą rozwiązania cyfrowe, interaktywne i VR (w ramach rzeczywistości wirtualnej), np. platformy do gier e-sportowych.

Projektanci zapowiadają przemyślane ulokowanie przestrzeni handlowych, w których znajdą się sklepy z różnych branż, z e-witrynami i możliwością zakupów w sieci. W tej strefie miałyby się znaleźć także restauracje z widokiem na pas startowy i otwartymi tarasami. W przestrzeni terminalu architekci z Populous nie zapomnieli także o miejscach dla rodzin z dziećmi, którym zaproponowali m.in. wewnętrzne i zewnętrzne place zabaw.

Woods Bagot

Architektom z tej pracowni przyświeca hasło: „Lotnisko przyszłości nie zostało jeszcze zaprojektowane”. Przewidują np., że w przyszłości kontrola bezpieczeństwa może przebiegać zupełnie inaczej niż dzisiaj (np. odbywać bez potrzeby zatrzymywania się przy bramkach – za pośrednictwem specjalnych skanerów przy wejściu na lotnisko). Oznacza to, że koncepcja portu lotniczego powinna być elastyczna, modułowa i umożliwiać adaptację projektu przyszłego lotniska np. pod kątem nowych technologii.

Architektów Woods Bagot zachwycił polski krajobraz i zmieniająca się wraz z kolejnymi porami roku przyroda. W ich koncepcji w terminalu pojawiły się charakterystyczne sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew i przywołujące na myśl polski las. Według architektów, w rejonie portu ma powstać park z ławkami, ze ścieżkami do spacerów, do jazdy na rowerze i na rolkach. Szklane ściany terminala mają pozwolić na podziwianie zielonych przestrzeni dookoła lotniska i relaks przed podróżą.

Jak twierdzą projektanci, przy tworzeniu koncepcji ważna jest unikalność miejsca. Dlatego ich zdaniem terminal Portu Lotniczego Solidarność powinien podkreślać gościnność Polski, a więc być otwarty nie tylko dla podróżnych, ale także dla odwiedzających, którzy przyszli na lotnisko, żeby spędzić na nim czas, zjeść posiłek, spotkać się ze znajomymi czy zrobić zakupy.

– Zależy nam na tym, żeby projekt był wyjątkowy, stymulował zmysły, ale jednocześnie był praktyczny i stawiał na łatwość podróżowania. Wszystko po to, by Port Lotniczy Solidarność stał się miejscem, do którego po prostu chce się wrócić. Coraz więcej podróżujemy, zawodowo i prywatnie, a latanie staje się stylem życia. Lotnisko przyszłości powinno stanowić więc chwilową ucieczkę przed stresem i problemami dnia codziennego. Być nie tylko miejscem oczekiwania na samolot, ale także strefą relaksu – podkreśla Cliff Bollmann, dyr. regionalny ds. rozwiązań transportowych Woods Bagot.

Woods Bagot, podobnie jak Populous, projektując lotnisko, monitoruje dane na temat pasażerów. Interesuje ich, jak podróżni poruszają się po terminalu, w których miejscach się zatrzymują, jakich utrudnień chcieliby uniknąć. Dopiero po zdefiniowaniu ścieżek, którymi przechodzą poszczególne grupy pasażerów, firma projektuje dokładne rozwiązania. – Intuicyjne odnajdowanie drogi prowadzącej do właściwej bramki, niezależnie od sposobu, w jaki przybyliśmy na lotnisko – pociągiem, autobusem czy samochodem. Właśnie po tym można poznać dobrze zaprojektowane lotnisko – wyjaśniają architekci z Woods Bagot.

  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 19

19 odpowiedzi na “Nowe koncepcje architektoniczne CPK”

  1. Pruszkowianin pisze:

    Żadnego lotniska tam nie może być. Są inne lokalizacje na takie lotnisko. Lokalizacje gdzie nie potrzeba wywłaszczać tysięcy ludzi ze swoich domów. To jest skandal. Jak za okupacji ludzi się traktuje.

  2. mm pisze:

    Żadnego lotniska nie będzie. Miliony wyrzucone w błoto (do kieszeni „znajomych królika”)

  3. ł pisze:

    @ anonim Według Twojej koncepcji budowanie czegokolwiek W XXI wieku nie ma żadnego sensu. No chyba, że elektrowni jądrowej za PO: po nich zostały faktycznie WYŁĄCZNIE koszty wynagrodzeń zarządu i analizy….

    • Zed pisze:

      Takie fakty po 3 miesiącach od zdarzenia umykają najjaśniej oświeconym. To tak jakby ich nie było hi hihi

    • Wilku Starszy pisze:

      A co robi PiS w tej sprawie? Spółka nadal istnieje. https://pgeej1.pl/PGE-EJ-1-Sp.-z-o.o
      I zamiast konkretów wolimy dalej kupować węgiel i bijemy rekordy w imporcie ze wschodu.

  4. hehe pisze:

    no ladne obrazeczki

  5. Anonim pisze:

    Cóż za brednie. W pomyśle z lotniskiem chodzi o wyciąganie kasy na analizy, doradztwo i projektowanie. Tak działa podła zmiana. Żadnego lotniska nie będzie.

  6. Brwinowianin pisze:

    takie rzeczy możliwe są tylko jesli PiS wygra wybory zdecydowanie. Bo jeśli nie będa mieć mieżdżącej przewagi w parlamencie, to Polska znowu zacznie się cofać bo żadnej ustawy nie będą w stanie sforsować ponieważ PO-KO-KUKIZ15-PSL będą blokować każda inicjatywę.
    Nigdy nie sądziłem że w Polsce moga być takie problemy ,że Polacy nie chcą się rozwijać jak kraje sąsiednie, że dają sobą manipulować przez antypolski TVN, a co najśmieszniejsze ta TNN-owska manipulacja jest perfekcyjna, pokazują wszelkie patriotyczne filmy polskie , pokazują solidarność fałszywie utożsamiając się z nią, i niestety część z Was temu ulega.

    • Eden pisze:

      Ile ci płacą za te brednie? Czy może za darmo tę propagandę partyjną powielasz? Tak czy inaczej żenada i żałosne w sumie śmieszne że można mieć tak zrytą banię

    • Wilku Starszy pisze:

      Ależ oczywiście, że Polacy chcą się rozwijać, ale jednocześnie mądrzy Polacy chcą wydawać pieniądze mądrze, na rzeczy najpotrzebniejsze. Nie chcą wydawania pieniędzy na rzeczy drugiej potrzeby (bo lotniska w Polsce już mamy), gdy jednocześnie mamy np. zdychającą służbę zdrowia, gdzie na wizytę u lekarza specjalisty czeka się dwa lata, a lada moment połowa pielęgniarek może odejść na emeryturę.
      Proponuję najpierw uzdrowić podstawowe filary państwa, a potem wydawać pieniądze na wielkie wizje.

    • Anonim pisze:

      Znowu jakiś PIS-ski trol.
      Ile trzeba mieć funduszy aby sponsorować tyle troli ?
      To już jest chora manipulacja tego rządu…

    • Grabarz pisze:

      Jesteś zdziwiony dziadku, że Polacy nie chcą się rozwijać, jak sąsiednia Białoruś, Ukraina czy obwód kaliningradzki? Nigdy nie sądziłem, że oglądasz kłamstwa w TVN. Przecież TVPiS i TV przeTRWAM nieustannie emitują najpolską prawdę objawioną. Przeczytaj sobie ostatni wywiad z Tomaszem Terlikowskim i list otwarty prof. Macieja Giertycha. Może trochę otrzeźwiejesz zanim nie będziesz miał za co kupić chleba.

    • Mały pisze:

      Człowieku z prowincji potrzebujesz pomocy specjalisty a Twoje opinie na tym forum jest Twoim podświadomym wolaniem o nią. Trzeba być niespełna władz umysłowych aby wierzyć w Tym Kraju polityką bez względu na ugrupowania.

    • gste pisze:

      a Ty nie pomyliłeś portali? idź na niezależną… tam lubią takie brednie fanatyków pis.
      Jakoś nie przypomina sobie aby Polska za czasów PO zbiedniała.

      • Zed pisze:

        250 mld bogatemu to nawet na waciki nie starcza czyli można nie zauważyć braku.

    • Joe pisze:

      Dostałeś 20 groszy za ten wpis, czy to tylko tak społecznie? Proponuję dodać jeszcze ustęp o przewodniej roli partii (PiS) w narodzie. Trafi do starszych, którzy byli tym karmieni przez dziesięciolecia.

      • Zed pisze:

        Tych starszych ciągle widzę na spędach KODu . Z pewnością mile wspominają przewodnią rolę partii PZPR.

        • Wilku Starszy pisze:

          Za to wśród ważnych ludzi PiS jest kilku PZPRowców.

    • Tomek pisze:

      Aż mi się zrobiło Ciebie szkoda Brwinowianin, tyłu ludzi tu z Tobą ciśnie. Myślałem że tylko ja cie tak nie cierpię za twoją głupotę i kłamstwa. Chyba naprawdę potrzebujesz pomocy specjalisty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Podobne artykuły