Garnki z pokazu można zwrócić. Jak to zrobić?

Region

Odkurzacz z „magiczną mocą”, garnki o cudownych właściwościach, materac, który poprawi nasze zdrowie – tego typu produkty oferowane są na wielu hotelowych pokazach. Na sztuczki sprzedających najczęściej nabierają się seniorzy. Podpowiadamy co zrobić, gdy zakupiliśmy taki przedmiot.

Wostatnim czasie na terenie powiatu pruszkowskiego przeprowadzono kilka pokazów materacy, mat masujących, noży i garnków. Nie byłoby w tym nic zdrożnego, gdyby nie fakt, że prezentowane przedmioty są sprzedawane seniorom za kilka tysięcy złotych. Tymczasem w internecie te same rzeczy dostepne są nawet za kilkaset złotych. Tylko w lutym do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pruszkowie zgłosiło się przeszło 20 osób, które chciałyby oddać zakupione na pokazie przedmioty. Kłopot w tym, że kupujący, którzy chcą zwrócić towar często są wprowadzani w błąd. – Schemat działania firm jest mniej więcej taki sam. Miła, sympatyczna osoba dzwoni do seniora i zaprasza na spotkanie w hotelu. Podczas pokazu prezentowane są różnego rodzaju przedmioty. W efekcie konsumenci zawierają umowy na zakup materaca, pościeli, noży, piorącego odkurzacza czy garnków. Dopiero w domu, gdy na spokojnie usiądą w fotelu i zapoznają się z umową stwierdzają, że nie są zadowolenie z tej transakcji. Dodatkowo okazuje się że zawarli umowę na wysoko oprocentowany kredyt – mówi nam Katarzyna Kucharska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pruszkowie.

Zgodnie z przepisami na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie mamy 14 dni. I tu zaczynają się schodki. Dzwoniąc do firmy lub przyznanego opiekuna otrzymujemy informacje, że nie mamy możliwości odstąpienia od umowy. Niekiedy starsza osoba jest zastraszana, a w innych przypadkach dostajemy telefoniczne potwierdzenie przyjęcia odstąpienia. – Musimy pamiętać, że od zawartej umowy musimy odstąpić pisemnie. Do umowy powinien być dołączony formularz odstąpienia. Jeśli go nie ma wzór można pobrać u powiatowego rzecznika – dodaje Katarzyna Kucharska.

Odstąpienie należy wysłać listem poleconym w ciągu maksymalnie 14 dni od momentu zakupu. Odstąpienie należy sporządzić w dwóch egzemplarzach. Jeden wysłać przedsiębiorcy, a drugi zostawić w domu w celach dowodowych razem z oryginałem zawartej umowy. Należy pamiętać, by zakupionych przedmiotów nie wysyłać razem z pismem o odstąpieniu od umowy. – Na wysłanie towaru mamy kolejne 14 dni od dnia wysłania odstąpienia od umowy. Towar najlepiej wysłać kurierem. Warto wykonać dokumentacje zdjęciową, a sam przedmiot zapakować w obecności kuriera i poprosić o sporządzenie protokołu z pakowania i wysyłki – podkreśla Kucharska.

A co z umową kredytową? Co zrobić gdy odezwie się do nas bank z informacją o uruchamianym kredycie? – Należy udać się do placówki i przedstawić wysłane do firmy odstąpienie od umowy. Odstępując od umowy głównej odstępujemy również od umowy kredytu. – zaznacza Katarzyna Kucharska.

Większy problem pojawia się, gdy minie 14 dniowy termin na odstąpienie od umowy, a kupujący go przegapi. Wtedy pozostaje nam już pomoc prawna oraz udowodnienie, że zostaliśmy wprowadzeni w błąd albo że senior nie był świadomy, co podpisuje.  – Pamiętajmy, by odwiedzać seniorów co najmniej raz na dwa tygodnie i pytać gdzie kupili nowe przedmioty. Sami również bądźmy ostrożni przy takich okazyjnych zakupach i ostrzegajmy przed nimi naszych znajomych – zaznacza Kucharska.

Jeśli potrzebujemy pomocy w sporządzeniu odstąpienia od umowy warto zgłosić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pruszkowie: 22 738 14 50 lub rzecznik.konsumentow@powiat.pruszkow.pl.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.