Wiadomości
Autor artykułu: Ewelina Latosek | 17 marca 2020 12:00 |
4Pandemia koronawirusa wywołała ogromne zmiany w funkcjonowaniu wielu jednostek publicznych i służb. Większość urzędów wstrzymała przyjmowanie interesantów, o zdalne załatwianie spraw apeluje też policja.
Unikanie kontaktu osobistego i przebywania w zatłoczonych miejscach to jeden z podstawowych sposobów walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Dlatego zamknięte dla mieszkańców pozostają urzędy, instytucje kultury, szkoły, przedszkola i wiele innych miejsc. Nie oznacza to jednak, że musimy wstrzymać się z załatwianiem pilnych spraw. Ważne tylko, aby unikać osobistego pojawiania się w tych placówkach bez naprawdę ważnego powodu.
Większość urzędów w naszym regionie na swoich stronach internetowych zamieściło informację o tym jak telefonicznie lub mailowo przekazywać informacje i załatwiać sprawy. W wykazach znalazły się dane kontaktowe poszczególnych wydziałów. Z kolei resort cyfryzacji podpowiada jak w tej sytuacji przydać mogą się profil zaufany i platforma gov.pl. – Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Jak założyć profil zaufany? Sposoby są dwa. Najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znajdziecie na stronie www.pz.gov.pl. Drugi sposób to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. W tym przypadku konieczne jest jednak osobiste stawiennictwo, a tego lepiej na razie unikać. Ministerstwo pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi założenie profilu zaufanego bez konta w banku i wizyty w punkcie potwierdzającym.
Jeśli mamy już profil zaufany, to sprawy urzędowe możemy załatwić na stronie www.gov.pl. – To portal, który powstał po to, by ułatwiać życie obywatelom. Znajdą tam informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Aby ułatwić wyszukiwanie pogrupowaliśmy je w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z internetu – dodaje minister Zagórski.
O unikanie osobistych wizyt na komendach i posterunkach apelują też policjanci. – Pamiętajmy, że wizyty w jednostkach policji wiążą się często z koniecznością poruszania środkami komunikacji zbiorowej oraz przebywaniem wśród większej ilości nieznanych nam osób. Oczekując na przyjęcie zgłoszenia w zamkniętych pomieszczeniach również jesteśmy narażeni na kontakt z obcymi osobami. Dbając o państwa zdrowie i bezpieczeństwo, zalecamy ograniczenie osobistych wizyt w jednostkach policji, związanych z potrzebą powiadomienia o zdarzeniu. Do Państwa dyspozycji pozostają numery telefonów jednostek policji dostępne na stronach internetowych, aplikacji „Moja Komenda” oraz w przypadku zgłoszeń alarmowych numery 112 i 997. Możliwe jest również przesłanie zgłoszenia pisemnie lub e-mailem (nie dotyczy sytuacji nagłych) – zaznacza inspektor Mariusz Ciarka, rzecznik prasowy Komendy Głównej Policji.
Policja uruchomiła portal Policja e-usługi, który dzięki Centralnej Książce Telefonicznej ułatwia komunikację z jednostkami policji w całym kraju.
Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.
Kadia, zrób przelew po prostu. Nie rób problemów tam gdzie ich nie ma.
Dlaczego urzędy nie zrobiły instrukcji wideo jak załatwiać sprawy online? Nie każdy umie, a wielu by chciało. Swoją drogą jest to wygodne rozwiązanie nie tylko na czas koronawirusa – sprawdzałam, polecam.
Możecie się dowiedzieć dlaczego Urząd Miasta w Brwinowie odsyła do płacenia podatku od nieruchomości do banku i na pocztę informując, że mogą być kary za nieterminowe wpłaty? Oczywiście u nich kasa nieczynna.
Ale do banków wszyscy walą drzwiami i oknami. Zero zrozumienia dla pracowników.