Wiadomości

Senat chce wprowadzić zmiany w ustawie dotyczącej użytkowników hulajnóg elektrycznych
Autor fotografii: pixabay

Senat chce wprowadzić zmiany w ustawie dotyczącej użytkowników hulajnóg elektrycznych

Autor artykułu: MS | 30 marca 2021 20:30 |

3
Senat chce wprowadzić zmiany w ustawie dotyczącej użytkowników hulajnóg elektrycznych
Autor fotografii: pixabay
Region

Senat przyjął poprawki do ustawy regulującej możliwość korzystania z hulajnóg elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami kierujący hulajnogami będą mogli w wyjątkowych przypadkach poruszać się chodnikiem z prędkością dostosowaną do obowiązujących warunków.

Za nowelizacją prawa o ruchu drogowym głosowało 97 senatorów, nikt nie zgłosił sprzeciwu ani nie wstrzymał się od głosu. Ustawa wróci do sejmu. Senatorowie głosowali za wprowadzeniem poprawek zakładających, że kierujący rowerami, hulajnogami elektrycznymi lub urządzeniami wspomagającymi ruch mogą w niektórych przypadkach poruszać się po chodnikach bądź drogach dla pieszych. W takich sytuacjach użytkownicy pojazdów muszą dostosować prędkość do warunków ruchu.

Poprawka do ustawy dopuszcza możliwość przemieszczania się hulajnogą elektryczną po jezdni, gdzie ruch jest dozwolony z prędkością do 50 km/h. Użytkownicy mogą skorzystać z tej możliwości w sytuacji, gdy wzdłuż jezdni brakuje chodnika, wydzielonej drogi dla rowerów i pasa ruchu dla rowerów, kiedy zajmowane miejsce znajduje się najbliżej jej krawędzi.

Zgodnie z nową wersją przepisu przyjętą przez senat mają zmienić się zasady karania osób, które nieprawidłowo zaparkują hulajnogi. Zrezygnowano z usuwania pojazdów i pobierania opłat za parkowanie. Senatorzy chcą wprowadzić obowiązek przestawienia hulajnóg lub traktować je jako przedmioty znalezione.

Zgodnie z nowym przepisem kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł jeździć drogą dla rowerów bądź pasem ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h.

Osoby poniżej 18 roku życia, muszą zdać egzamin na kartę rowerową bądź zdobyć prawo jazdy w kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci do lat 10 mogą jeździć hulajnogami elektrycznymi tylko w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.

W sytuacji, gdy nie ma drogi dla rowerów i pasa ruchu dla rowerów kierujący hulajnogą elektryczną może poruszać się po jezdni gdzie dozwolony jest ruch z prędkością do 30 km/h. W takim miejscu nie należy przekroczyć prędkości 20 km/h.

Nowa wersja przepisu o ruchu drogowym przewiduje kary dla osób poruszających się hulajnogą elektryczną bądź urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych za zbyt szybką jazdę i nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.

Najwyższy mandat w wysokości od 300 do 500 zł można otrzymać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania bądź w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę, która spożyła alkohol bądź jest pod wpływem środków odurzających.

Zgodnie ze zmianami ustawa powinna wejść w życie 60 dni od daty jej ogłoszenia.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze

3 odpowiedzi na “Senat chce wprowadzić zmiany w ustawie dotyczącej użytkowników hulajnóg elektrycznych”

  1. Brwinowianin pisze:

    to może też niech wprowadzą zmiany zasad dla tzw. ścieżek rowerowych, na których paradoksalnie dopuszczony jest ruch pieszych , a po których rowerzyści pędzą z v 40km/h ?! No jakby hulajnoga jest wolniejsza mimo wszystko .

    • none pisze:

      Po co? Po DDR można poruszać się tak samo, jak po jezdni – pieszy ustępuje miejsca nadjeżdżającym.

    • Xiao7 pisze:

      Kodeks Drogowy dla rowerzystów
      Art. 11.
      4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
      5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.

      Art. 33.
      1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

      I gdzie te roweru które pędzą z prędkością 40 km/h? Podczas jazdy z górki? A nawet jeśli ktoś osiągnie tą prędkość to długo i tak nie wytrzyma tego tempa. No chyba ze to zawodowy kolarz którego sprzęt jest przystosowany do takich prędkości.
      Każdy rower który przekracza prędkość 25 km/h i ja utrzymuje na długim dystansie nie jest rowerem a podlega pod MOTOROWER który podlega rejestracji i jest wykluczony z poruszania się ścieżką rowerową.

      Niestety tak jak piesi łamią przepisy tak i rowerzyści potrafią łamać przepisy. Chcesz by inni dostosowali się do przepisów to i Ty stosuj się do przepisów i nie „pędzą z v 40km/h”.

      I NIE. Hulajnoga elektryczna nie jest wolniejsza. Te które przekraczają prędkość 25 km/h tęż podlegają rejestracji jako motorower.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły

Reklama