Celem powołania Rady jest rozwój cyfrowych technologii w kolei oraz poprawa bezpieczeństwa systemów i infrastruktury. Porozumienie zawarto z inicjatywy PKP S.A., a do projektu dołączyło już 20 spółek kolejowych z całej Polski – m.in. PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, POLREGIO, Arriva i Koleje Śląskie.
Podpisanie dokumentów odbyło się podczas XXII Konferencji „Telekomunikacja i Informatyka na Kolei”. Udział WKD oznacza, że również lokalna kolej stawia na nowoczesność i bezpieczeństwo cyfrowe.
Nowa Rada ma wspierać wymianę doświadczeń i tworzenie wspólnych rozwiązań w obszarze cyfryzacji, automatyzacji oraz ochrony danych. Wspólne działania partnerów mają pomóc w opracowaniu standardów i wprowadzeniu innowacyjnych technologii do transportu pasażerskiego i towarowego.
WKD idzie z duchem czasu. Kolej przyszłości ma być bezpieczna, sprawna i inteligentna – i właśnie taki cel przyświeca nowemu porozumieniu.
Zarząd WKD nie potrafi zapewnić maszynistom dobrej widoczności sygnalizatorów (semafory umieszczone na łuku i zasłonięte przez słupy lub zarośla) oraz widoczności na peronach zlokalizowanych ma zewnętrznych łukach. Na tym tle inne działania mają charakter marketingowy.