Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała Master Plan dla lotniska w Baranowie. To kluczowy dokument, w który znajdują się m.in. wytyczne dla projektantów, założenia i plany rozbudowy węzłów lotniczego, kolejowego i drogowego .
W czerwcu 2023 roku zatwierdzony został Plan Generalny, który jest niejako uzupełnieniem Master Planu i pozwala na uzyskanie wszelkich wymaganych zgód administracyjnych. Plan Generalny to uzupełnienie Master Planu, który zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców na temat lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego: od wizji i celów strategicznych poprzez analizowane w trakcie prac planistycznych warianty, szczegóły lokalizacji i koncepcję zrównoważonego rozwoju aż po rozwiązania dotyczące układu lotniska, etapowania budowy, strefy operacyjnej, terminalu pasażerskiego, dworca kolejowego, Airport City, strefy cargo, bazy utrzymania samolotów, infrastruktury wojskowej i general aviation.
Tylko jedno z 15 publicznych lotnisk w Polsce – Katowice Airport – publikuje aktualny plan generalny w Internecie. Dla porównania: w Wielkiej Brytanii, 30 lotnisk udostępnia te dokumenty, a ich powstanie poprzedzają szczegółowe badania środowiskowe i szerokie konsultacje społeczne, podobnie w przypadku CPK.
– Ten dokument to podsumowanie wielomiesięcznych prac nad długoterminową koncepcją rozwoju lotniska i multimodalnego węzła CPK. W Master Planie znalazły się również m.in. warianty realizacji i kolejne etapy rozbudowy. Zamierzamy zapewnić pasażerom komfort podróżowania, łącząc . w jednym miejscu różne środki transportu. Kluczowym elementem projektowanej infrastruktury będzie pierwsza stacja kolejowa tak bardzo zintegrowana z portem lotniczym – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Dokument przedstawia etapy rozwoju lotniska CPK: od jego uruchomienia, które jest planowane w 2028 r., poprzez kolejne fazy, aż do 2060 r. Master Plan jest zgodny z prognozami IATA, które powstały w trzech scenariuszach – niskim, bazowym i wysokim – uwzględniając m.in. wpływ pandemii COVID-19. W scenariuszu bazowym poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty ok. 2035 r., co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 r., przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Prognozowany ruch transferowy w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ma stanowić około 40 proc. i wzrosnąć w długim okresie do poziomu 45 – 50 proc.
Dzięki elastycznym projektom możliwa będzie modułowa rozbudowa terminala, płyt postojowych i pozostałej infrastruktury tak, by zapewnić efektywną pracę całego hubu. W chwili otwarcia lotnisko CPK będzie dysponowało dwiema równoległymi drogami startowymi o długości 3800 metrów każda, oddzielonymi 2500 metrową przestrzenią (tzw. midfield,) na której zlokalizowana zostanie niezbędna infrastruktura, m.in. terminal pasażerski z węzłem multimodalnym obejmującym dworzec kolejowy, płyty postojowe i odlodzeniowe, wieża kontroli ruchu lotniczego. Rezerwa pod trzecią droga startową, która może być potrzebna w kolejnej fazie rozwoju lotniska, znajduje się na południe od dwóch obecnie projektowanych.
Po północnej stronie terminala powstanie dworzec kolejowy z sześcioma podziemnymi peronami obsługujący połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Dzięki nowym, budowanym przez spółkę liniom dla Kolei Dużych Prędkości i modernizacji istniejącej sieci kolejowej czas przejazdu między lotniskiem CPK i Warszawą a największymi miastami w Polsce nie przekroczy 2,5 godziny.
Projektowana linia kolejowa, która zostanie oddana do użytku wraz z uruchomieniem lotniska, połączy Warszawę i Łódź z CPK, wpinając lotnisko w system Kolei Dużych Prędkości. Dworzec kolejowy CPK stanowić będzie środek węzła kolejowego łączącego CPK z liniami m.in. w stronę Warszawy, Łodzi i Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa.
Wyniki prognoz Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują, że docelowo około 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżało do lotniska koleją, około 50 proc. skorzysta z samochodów i taksówek, a pozostali z autobusów i innych środków transportu. W dłuższej perspektywie czasowej planowane jest również przedłużenie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) od Grodziska Mazowieckiego do terminala pasażerskiego CPK.
W obrębie lotniska powstaną dwa dodatkowe przystanki kolejowe, obsługiwane przez pociągi regionalne. Przystanek CPK Wschód umożliwi dojazd do Airport City (czyli obiektów hotelowych, biurowych, konferencyjnych i administracyjnych). Z kolei CPK Zachód obsłuży m.in. strefę cargo (dla ładunków frachtowych w zachodniej części węzła dodatkowo powstanie stacja CPK Towarowa). To właśnie po zachodniej stronie lotniska znajdą się m.in. terminale cargo do obsługi frachtu lotniczego. W oparciu o prognozy IATA Master Plan zakłada, że nowa infrastruktura CPK w połączeniu z brakiem takich ograniczeń, jakie obowiązują na Lotnisku Chopina, pozwoli uwolnić krajowy potencjał cargo lotniczego. Według prognoz, już w 2035 r. łącznie przewozy cargo i poczty lotniczej mają osiągnąć ok. 1 mln ton (przed COVID-19 było to ok. 100 tys. ton).
Master Plan uwzględnia również wstępny układ drogowy wokół lotniska, który jest w trakcie pogłębionych analiz i uzgodnień z GDDKiA: połączenia lotniska z rozbudowaną Autostradą A2, drogą krajową nr 50 (DK50) oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
Niebawem spółka CPK przedstawi koncepcję architektoniczną terminala pasażerskiego i dworca kolejowego, nad którymi od listopada ubiegłego roku pracuje zespół projektowy z udziałem master architekta, pod przewodnictwem brytyjskiego biura Foster+Partners.
Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.
My Polacy nie chcemy rozwoju Polski, my wolimy stagnację , bezrobocie i niewolniczą pracę na szparagach u niemca !!! – Tak nam dopomóż Bóg – nasz DONALD TUSK i cała tuskolandia pt. PO-KO-TRZASK.-2050 !
Rozwój Polski nie zależy od wybudowania ogromnego portu logistycznego , który zrujnuje tereny zielone, tylko od mądrego zarządzania państwem i traktowania mieszkańców kraju z szacunkiem .
Polacy chcą pracować dla swojego kraju, być jego ważną częścią i być odpowiedziało za swój kraj. Zarówno ta jak i poprzednia władza ma obywateli za tanią siłę roboczą która jest głupia i nic nie rozumie.
Hej Polacy chyba nie jesteśmy głupkami i dużo rozumiemy?
Brawo dla tego Rządu… Niemiec nie jest w stanie tego pojąć.. Polska staje się potęgą gospodarczą na mapie Świata.. A dupiarz miał wybudować 6 linii metra w Wawie i co i nie ma piniędzy pomimo największego budżetu w Polsce..
MIŚ na miarę 21 wieku.
Od Barei do koncepcji i dalej do projektu a pod Berlinem tyle opóźnienia. U nas to do AD 3000
I to spowoduje że mamy być dumni z naszego kraju?
Na świecie są parki krajobrazowe dba się o przyrodę a w Polsce będzie cpk i wszystkie sąsiadujące z nim gminy będą wielkim magazynem z siecią dróg.
Wielka potęga europejska z włodarzami którzy robią sobie kupy na wycieraczki i dzwonią do drzwi uciekając….
To będzie lotnisko Dubaj-Baranów