Startuje produkcja pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej

Produkcja 21 nowoczesnych pociągów dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej ruszyła zgodnie z harmonogramem.

Nowe pociągi zapewnią pasażerom wysoki komfort podróży i więcej miejsc w godzinach szczytu.

Nowosądecki NEWAG właśnie rozpoczął prace produkcyjne. Pierwsze pociągi przyjadą do Warszawy wiosną 2022 roku.

Kontrakt o wartości blisko 668 milionów złotych podpisano w 2020 roku. Około 30% środków pochodzi z funduszy unijnych.

Komfort podróżowania

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej będą wyposażone w Wi-Fi, ładowarki USB, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe czy ratujące życie defibrylatory AED. Każdy pojazd będzie klimatyzowany i w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, rodziców podróżujących z dziećmi w wózkach czy pasażerów z rowerami.

Nowe pociągi zapewnią ponad 1600 miejsc, czyli o około 60% więcej niż Elfy i Impulsy, którymi teraz dysponuje Szybka Kolej Miejska. W godzinach szczytu będą uruchamiane w tak zwanym podwójnym zestawieniu, co oznacza, że dwa pojazdy będą ze sobą połączone. Takie rozwiązanie podniesie jakość podróżowania mieszkańców aglomeracji warszawskiej oraz zachęci do rezygnacji z dojazdów samochodem na rzecz ekologicznej kolei.

– Zakup nowych pociągów dla SKM to jeden z elementów realizowanej przez nas polityki ekologicznego transportu w Warszawie. Po ulicach stolicy już kursują elektryczne i niskoemisyjne autobusy – czekamy również na dostawę nowych składów dla metra i tramwajów. Będziemy zazieleniać też kolejne kilometry torowisk tramwajowych – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m. st. Warszawy.

Start produkcji

W ostatnim tygodniu lutego ruszyła produkcja w nowosądeckich zakładach należących do Newagu. Zgodnie z harmonogramem producent przekaże przewoźnikowi pierwsze pojazdy wiosną 2022 roku. Symboliczne „pierwsze spawanie” wykonał Alan Beroud, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Wiosną 2022 roku pierwsze nowe pociągi pojawią się w Warszawie, a nasi pasażerowie już w lecie pojadą nimi na trasie łączącej lotnisko im. Fryderyka Chopina z Sulejówkiem – powiedział Alan Beroud, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej. Kolejne pojazdy będziemy sukcesywnie wprowadzać do rozkładu jazdy. Wszystkie jednostki zostaną nam przekazane do końca roku. Dzięki inwestycji możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń do Piaseczna oraz Zegrza Południowego – dodał.

– W dniu dzisiejszym oficjalnie rozpoczynamy produkcję pierwszego z dwudziestu jeden pojazdów Impuls 2 dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Jesteśmy na etapie spawania konstrukcji stalowej, która niebawem zostanie przygotowana do nałożenia powłoki lakierniczej. Pierwszy czteroczłonowy pojazd zostanie ukończony początkiem trzeciego kwartału tego roku, a w okresie wakacyjnym wyjedzie do Żmigrodu gdzie zostanie przebadany na torze doświadczalnym. Jestem pewien, że przewoźnik a przede wszystkim pasażerowie stołecznej aglomeracji docenią komfort i jakość podróży nowymi Impulsami drugiej generacji – powiedział Zbigniew Konieczek prezes zarządu NEWAG SA.

Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.

Inwestycje dla Warszawy

Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Nowe pociągi będą stacjonowały na terenie zaplecza Szybkiej Kolei Miejskiej na warszawskich Odolanach, które także zostało zmodernizowane dzięki środkom unijnym.

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej przewożą ponad 22 mln pasażerów rocznie i stanowią istotny element Warszawskiego Transportu Publicznego. Można nimi podróżować po Warszawie, dojechać do lotniska im. Fryderyka Chopina i podwarszawskich miejscowości: Otwocka, Legionowa, Radzymina, Sulejówka czy Pruszkowa.

Więcej informacji na temat SKM tutaj.

NEWAG SA to nowoczesna firma, skutecznie łącząca innowacyjną myśl techniczną z tradycjami sięgającymi 1876 roku. NEWAG jest wiodącym polskim producentem elektrycznych, spalinowych i hybrydowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów.

Więcej informacji na temat spółki NEWAG S.A. tutaj.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 5

5 odpowiedzi na “Startuje produkcja pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej”

  1. Brwinowianin pisze:

    Cytuję
    – „Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020” .
    – Czyli mieszkańcy wszystkich miejscowości za Pruszkowem mogę poczuć się oszukani , bo pieniądze poszły rządowe na nowe pociągi, ale tylko dla wybrańców mieszkających w najbliższej okolicy aglomeracji warszawskiej ???
    Myślę , że rząd mógł zostać wprowadzony w błąd , bo to nawet nie jest zgodne z nurtem obecnie panującego rządu, który dąży do równości społecznych, a nie że … „pociągi dla lepszych” ?

  2. Rabull pisze:

    A z Pruszkowa podroż do W-wy na najbardziej obleganym odcinku, nadal będzie odbywała się za pomocą starych trupów SKM oraz zmodernizowanych kibelków PKP. Zresztą zaraz podróż się skończy na Stacji W-wa Zachodnia i potem radź sobie każdy sam, jak potrafisz.

    • Raf pisze:

      SKM trupy ? chyba żartujesz , jeśli czegoś w nich brakuje to tylko toalet.

      • dr.Huckenbush pisze:

        Toalet i niezawodności – szczególnie w zimę. Chodzi o to, że te nowe składy bardziej skierowano na pokaz na ta linię, niż z konieczności. Bo nie ma tam takiego obłożenia, jak na linii grodziskiej.

    • Mokotów pisze:

      Jeśli nie dasz rady dojechać do Warszawy to Warszawa będzie się z tego tylko cieszyć.
      Gdzie płacisz podatki /pit/ ? i z czyjej infrastruktury miejskiej codziennie korzystasz ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły