Rozpoczyna się budowa nowoczesnej Warszawy Zachodniej

Region

Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z Budimex S.A. na modernizację stacji. Inwestycja za ponad 1,9 mld zł netto, będzie skończona do 2023 r. Projekt ubiega się o współfinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnym systemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejsze będzie zarządzenie ruchem kolejowym na warszawskim węźle kolejowym.

– Przebudowa Warszawy Zachodniej to rewolucja na mapie transportowej Warszawy. Dziennie z tej stacji korzystają tysiące pasażerów. Po zakończeniu przebudowy pojawi się więcej pociągów dalekobieżnych i podmiejskich. To kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

– Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Tylko w perspektywie 2014-2020 na rozbudowę i modernizację linii i obiektów kolejowych w naszym kraju zarezerwowaliśmy w budżecie unijnym ponad 40 mld złotych. Kolej będzie również ważnym obszarem inwestowania pieniędzy europejskich w nowej perspektywie – powiedział Grzegorz Puda, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.

– Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej.

Nowa Warszawa Zachodnia dla wszystkich
Wszystkie perony zostaną zadaszone. Przewidziano ruchome schody i windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei. Dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy możliwości kursowania pociągów.

Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Przejście zostanie też wydłużone do peronu nr 8 przy linii obwodowej.

Na stacji Warszawa Zachodnia nowy układ torowy umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Podróżni będą korzystać z pociągów podczas przebudowy stacji
Podczas przebudowy Warszawy Zachodniej utrzymany będzie ruch pociągów i obsługa pasażerów. W pierwszej kolejności przewidziano budowę przejścia podziemnego od strony linii obwodowej czyli peronu nr 8. Przygotowane zostanie m.in. lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym oraz nowy peron od strony ul. Tunelowej. Wykonawca przystąpi do budowy kładki po wschodniej stronie stacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zapewniony będzie dostęp do peronów podczas przebudowy dotychczasowego przejścia podziemnego. Zasadnicze prace torowe rozpoczną się od ul. Tunelowej i będą realizowane w kierunku Al. Jerozolimskich. Planowane zakończenie inwestycji w II połowie 2023 r.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 13

13 odpowiedzi na “Rozpoczyna się budowa nowoczesnej Warszawy Zachodniej”

  1. brw24 pisze:

    takie rzeczy możliwe tylko pod warunkiem że nie powrócą złodzieje z z PO(KO) z TRZASKowskim na czele tej kontrabandy

  2. borek pisze:

    Ktoś zapomniał napisać, że to materiał wyborczy ?

    • X pisze:

      Jaki materiał wyborczy? Przecież w Warszawie nic się nie robi i na nic nie ma pieniędzy. Dobry przykład na to że tych pieniędzy nie ma PiS, który zwykle mówić nie ma pieniędzy bo politycy kradną.

    • sierżant z milicji pisze:

      PeŁo zastała Polskę drewnianą zastawiła murowaną.

  3. Dolejlama pisze:

    Połowa życia zje… przez kolejarzy.

  4. anna pisze:

    Czy wiadomo, co z WKD w czasie tego remontu?

    • M pisze:

      Wiadomo, kursy tylko do Reduty Ordona, a potem tramwajem przez Szczęśliwice. Po drodze będzie można zimą z górki pozjeżdżać

  5. anna pisze:

    Czy wiadomo, co z WKD w okresie tego remontu?

  6. Radek pisze:

    Ale czesc połączenia WKD tez bedzie wyremontowane? Tak?

  7. Rollo pisze:

    Do artykułu wkradł się błąd. Powinno być „będzie skończona do 2033” a nie 2023

  8. OstatniPatriotaAntyTRZASK. pisze:

    Nareszcie ! – ten dworzec to był wstyd i hańba na skalę nie tylko Polski, ale i nawet takich państw jak Rumunia, czy Bułgaria !
    Już wyobrażam sobie miny pasażerów pociągu relacji Wiedeń -Moskwa, czy Berlin -Moskwa kiedy stał ten pociąg na zachodniej. Dziurawe perony, trawa porastająca torowiska , pety na torach…. i wszechobecny zapach szczochów !

  9. Ts pisze:

    A dla mnie rozpocznie się armagedon kolejowy na naszej linii…. I 2023 …. Jeszcze nic na koleji w terminie nie oddali… Dorzucilbym ze 3 lata do tego….już nam dojeżdżającym współczuję….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły