Nie będzie nowych SKM-ek od Pesy

Region

Szybka Kolej Miejska odstąpiła od umowy z Pesą Bydgoszcz na dostawę nowych pociągów. Powód to opóźnienia. Bydgoska fabryka miała do końca roku oddać 10 z 13 zamówionych składów.

Terminu nie uda się dotrzymać, choć do końca roku pozostały jeszcze dwa miesiące. Jak argumentuje SKM, PESA ma opóźnienia w dostawach: pierwszego pojazdu – 87 dni, drugiego – 56 dni, trzeciego pojazdu – 25 dni. A zgodnie z zapisami umowy warszawski przewoźnik może od niej odstąpić gdy opóźnienie w stosunku do harmonogramu przekroczy 30 dni. – W przypadku odstąpienia od umowy przez SKM z przyczyn leżących po stronie PESA, SKM przysługuje kara umowna w wysokości 20 proc wynagrodzenia netto za dostawę 13 pojazdów. SKM nie może odstąpić od należnych Spółce kar umownych, ponieważ stanowiłoby to naruszenie przepisów Prawa Zamówień Publicznych – czytamy w oświadczeniu SKM.

Dotkliwe finansowe skutki odczuje też sama SKM. Na zakup nowych pojazdów przewoźnik otrzymał unijne dofinansowanie. W sytuacji, gdy realizacja projektu stanęła pod znakiem zapytania, pojawiła się groźba wstrzymania tego wsparcia. – Zarząd SKM został poinformowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), że zmiana terminów dostaw pojazdów i niektórych innych warunków umowy, może się wiązać z zatrzymaniem dofinansowania unijnego dla 25 proc wartości kontraktu. Mogło to oznaczać dla Spółki wstrzymanie ponad 100 mln zł dofinansowania. Dodatkowo, mogłoby to także powodować konieczność zwrotu przez SKM 20 mln zł ze środków unijnego dofinansowania w ramach tego projektu. W tej sytuacji Zarząd SKM musiał wziąć pod uwagę przede wszystkim potencjalne straty finansowe Spółki – zaznaczają władze SKM.

Co dalej? Spółka przygotowuje się do ogłoszenia kolejnego zamówienia na dostawę nowych pociągów. Na razie nie wiadomo jednak jak długo potrwają procedury.

  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 29

29 odpowiedzi na “Nie będzie nowych SKM-ek od Pesy”

  1. Anonim pisze:

    pesa to dziadostwo przy newagu

  2. Brwinowianin pisze:

    AA, ja Ciebie jak najbardizej rozumiem, to jest wręcz NATURALNE i oczywiste, ale bez fanatyzmu proszę !
    PiS to jedyna polska opcja polityczna w Polskim Parlamencie… tak uogólniając 🙂

  3. Kolekcjoner kamienic pisze:

    Cały dzień w sądach. Najpierw karnym moja sprawa za ćwierć banki. Odroczona

    Marek Mossakowski kupił roszczenia do kamienicy na Nabielaka za 1500 złotych. Za kolejne 300 złotych kupił prawa do odszkodowania. Kamienica była zburzona w 70% w czasie wojny. Otrzymał nowiutką kamienicę na Dolnym Mokotowie decyzją Mirosława Kochalskiego w 2006 roku. Niedługo później na jego konto wpłynęło 1,9 miliona złotych tytułem „odszkodowania”. Zaczęło się czyszczenie nieruchomości. Do mieszkania, w którym mieszkała Jolanta Brzeska Mossakowski próbował się włamać za pomocą szliferki. Żądał od lokatorów pięniędzy za korzystanie z chodnika i części wspólnych. Brzeska nie chciała się wyprowadzić. W marcu 2011 roku została porwana ze swojego mieszkania i spalona żywcem w Lesie Kabackim. Prokuratura zrobiła wszystko, żeby nie wykryć sprawców. Nie zabiezpieczyła monitoringu, nie przesłuchiwała długo kluczowych świadków. Prowadziła sprawę pod kątem samobójstwa. Zdaniem prokuratorów Brzeska wylała na siebie olej opałowy, podpaliła się a następnie posprzątała po sobie i ukryła kanister. Mossakowski sprzedał następnie 8 lokali za kilka milionów złotych a jedno sprzedał swojemu współpracownikowi za 12 tysięcy złotych a drugie oddał mamie.

    Komisja wydała decyzje, która odbierała dwa mieszkania i nakazała zwrot 2,9 miliona złotych przez Mossakowskiego do budżetu miasta stołecznego Warszawy. Rafał Trzaskowski zaskarżył tę decyzję i zażądał, żeby Mossakowski zatrzymał pieniądze zarobione na Nabielaka i nie oddawał dwóch lokali komunalnych.

    Dzisiaj Sąd znowu stanął po stronie skazanego prawomocnym wyrokiem kryminalisty Marka Mossakowskiego. Zgodził się z Trzaskowskim i unieważnił decyzję Komisji. Zignorowała zupełnie wyrok Trybunału Konstytucyjengo z 2016 roku w sprawie reprywatyzacji. Sądy znowu stają po stronie bezprawia przeciwko interesowi publicznemu. Mamy do czynienia z rokoszem sądów administracyjnych, które łamią wyroki Trybunału Konstytucyjnego i dowolnie na korzyść handlarzy roszczeń interpretują dekret Bieruta.

    Sąd nakazał tez wcześniej zwrot Robelkowi i jego wspólnikowi, który zdaje się jest obecnie w areszcie, kamienicy na Mokotowskiej 40. Tam też była ewidentna korupcja i łamanie elementarnych przepisów prawa.

    Tak się rodzi autorytaryzm. Naga przemoc sądów pozbawiona jakijkoliwek podstaw prawnych i moralnych. Czarne chmury zebrały się nad Warszawą. Najgorsze jest poczucie bezsilności. Ustawy reprywatyzacyjnej nie ma, a miastem rządzi dalej proreprywatyzacyjny układ. Tak umierają demokracje.

    Dość bezkarności elit!

  4. aa pisze:

    PiS to zwrotnictwo a nie rozdawnictwo. 500 plus to zwrot. Trzeba się cieszyć, że władza oddaje pieniądze. Trzeba tępić tęczową zarazę LGBT. Dzięki PISowi nie ma islamistów w Polsce. Tylko PIS zasługuje na poparcie jak na razie.

    • Wilku Starszy pisze:

      „500 plus to zwrot”
      A co z tymi ktorzy nie maja dzieci albo maja dorosle? W jaki sposob panstwo im „zwraca”?
      Prosze nie szerzyc prymitywnej propagandy.

    • FRED pisze:

      PIS TO DNO DNA POKRYTE MUŁEM, a ty płać nowe podatki które wprowadzili, albo kup mieszkanie zobaczysz jak jest drożej i co do sklepów nie chodzisz? PIS RUJNUJE POLSKĘ, DZIEŃ ZA DNIEM MENTALNI KOMUNIŚCI Z PIOTROWICZEM NA CZELE, NIC NIE ZROBILI TYLKO ZADŁUŻYLI POLSKĘ NA 300 MLD ZŁ, I PIENIĄDZE Z OFE UKRADLI PONAD 200 MLD ZŁ

  5. fred pisze:

    BO PIS TO DNO, DNA RUJNUJĄ POLSKĘ SOLARIS SPRZEDANY, URSUS NA SKRAJU BANKRUCTWA A NIE TAK DAWNO TYSIĄCE CIĄGNIKÓW DO AFRYKI ITD. PRODUKOWAŁ, BANKI ZA ZŁOTÓWKĘ CHCĄ PRZEJMOWAĆ, DRÓG BUDUJĄ MOŻE W 1/3 CO PO, SŁUŻBA ZDROWIA W ZAPAŚCI, ŻYCIE CORAZ DROŻSZE, A UKRAIŃCÓW PEŁNO!!! OTO PIS!

    • Głos pisze:

      Oto typowy idiota żyjący w świecie równoległym (czyt.wyboraca POKO), na szczęście dla średnio rozgarnietego człowieka znalezienie informacji w internecie o wyżej wymienionych firmach i lata w których firmy zaczęły mieć problemy nie stanowi żadnego problemu… W swoje „rewelacje” to już chyba ty i mamusia tylko wierzycie…

      • fred pisze:

        Zaczęły mieć problemy od rządów pisu i nie manipuluj faktami! Fakt to fakt a nie bździsz jak potłuczony, Ursus 2017, Solaris 2017/2018, Bankowa korupcja i chęć uwłszczenia ala putin 2018, Ukraińcy napływ od 2016/2017 DANE GUSU!!! DROGI DANE GDDKIA – RZĄDOWE ZA LATA 2016-2019 I PORÓWNAJ ZE WCZEŚNIEJSZYMI LATAMI! I CO? KŁAMCO!! Głupiego szukasz? Internetu nie masz? A moze nie umiesz zrozumieć tego co czytasz? To wskazywałoby że jesteś pisiurem. Wybuduj wieże jak ten twój karzeł którego zdjęcie masz nad łóżkiem! PRECZ Z PISEM!

  6. Brwinowianin pisze:

    no dobrze, a co z tymi trzema pojazdami które już wyprodukowała PESA BYDGOSZCZ ??? Maja je teraz sobie zjeść na obiad?
    Prawo o zamówieniach publicznych powinno zostać zreformowane by chroniło producentów, a więc polskie miejsca pracy! Nikt nie zastanowił się nad skutkami społecznymi ???
    Kto jest w zarządzie SKM ?
    – Chyba samo lewactwo ?!

    • Wilku Starszy pisze:

      Sprzedza Kolejom Slaskim. Oni tez zamowili Elfa 2 w innej opcji.
      O tym co zrobia z wyprodukowanym juz pociagami trzeba bylo myslec wczesniej gdy sie opoznialo dostawe.
      SKM skorzystala z zapisu w umowie, ktora podpisala z nimi Pesa i go zaakceptowala. Zapis ten mowi ze mozna zerwac umowe jesli producent przekroczy czas dostawy chocby jednej sztuki o okreslona liczbe dni.

  7. Głos pisze:

    Ktoś w SKM zmieniał opcje wyposażenia zamówionych składów kolejek, robiono to tylko po to żeby nasza Polska firma z Bydgoszczy nie wyrobiła się w czasie z zamowioną produkcją. Już niemiecka, polskojęzyczna PełO chcieła sprzedać (choć lepszym zdaniem było by ODDAĆ) PKP DB (deutsche bahn). Ten sam los miał spotkać LOT, Pocztę Polską etc. Co stało się ze stoczniami, fabrykami…wiemy już wszyscy. Ktoś odpowiedział za to? Ktoś (po za słupami odpowiedział za Amber Gold?)Ktoś odpowie za SKOK WOŁOMIN?

    • Brwinowianin pisze:

      GŁOS, to chyba mój głos :)? Jak się cieszę że nie tylko ja podobnie myślę politycznie, że POLACY wreszcie zaczynają myśleć ! Choć poparcie na poziomie blisko 50% dla lewaków to i tak pokazuje że nadal TVN- owska propaganda przynosi skutek. Przecież na TVN nie powiedzą , że PiS zrobił cos pozytywnego, NIGDY…oni zawsze pozytywne przedstawiają w negatywnym świetle ! Nie dajcie sobą manipulować , NIE WOLNO NIGDY GŁOSOWAC NA PO-KO-KUKIZY-PSL itp !!! Musicie wiedzieć, że 30% poparcia dla lewactwa antypolskiego zawsze będzie, dlatego my patrioci zawsze musimy się mobilizować ! I proszę , w kolejnych wyborach samorządowych nie wybierajcie lokalnie opcji politycznych, występujących pod przeróżnymi nazwami przyjaźnie brzmiącymi jak np. w przypadku Brwinowa – „dobro wspólne” , które oznacza dosłownie, że zagłosowaliście na PO-KO ! Schemat działania lokalnego burmistrza Brwinowa jest prosty. On angażuje do swojej partii młodych, 20-latków, którzy nie mają pojecia o polityce, o tym co jest dobre połecznie , a co złe. Zobaczcie jak sprytnie to sobie wymyślił…wiadomo że dzisiejsze medium w PL to fecebuć…a kto ma najwięcej czasu na przebywanie na fać” ? -MŁODZI !
      Tu PiS MUSI SIĘ ZASTANOWIĆ CO ZMEINIĆ BY Z TYM WYGRAĆ !!!???

      • fred pisze:

        Pis to największe dno, widać czarno na białym jak rujnują Polskę – PESA, URSUS, SOLARIS sprzedany….

        • Zed pisze:

          Biorąc pod uwagę niemiecką optykę to nawet masz rację. Oni tak to odbierają „PIS rujnuje” i mają prawo do takiego widzenia świata bo PIS bardzo dużo im rujnuje. Ale tu jest Polska.

          • fred pisze:

            Człowieku co ty gadasz? Pesa za PO kwitła, za pisu dno, droga do bankructwa – nie wypełniają umów, zamówień!!! Ursus za PO kwitł ciągniki do Afryki a naśmiewali się z Tuska że po Afryce jeździ, a on tam dla Polski pracował. Ursus bankrutuje nawet USA chciała zainwestować ale się wycofała. SOLARIS za PO kwitł za Pisu SPRZEDANY!!!!! Gdzie te promy, gdzie te milion elektrycznych samochodów, gdzie te miliony mieszkań na wynajem?…. NAPRAWDĘ JESTEŚ TAK ŚLEPY?

          • Wilku Starszy pisze:

            To co piszesz fred, to jest demagogia w drugą stronę. Pesa, Ursus i Solaris to wszystko były prywatne podmioty i za ich losy odpowiadają właściciele.
            Pesa wzięła za dużo zamówień, nie wyrobili się z terminami i zjadły ich kary za opóźnienia.
            Ursus popłynął przez wydawanie kasy na badania i rozwój autobusów elektrycznych. Traktory Afryka kupowała zresztą za kredyt udzielany przez Polskę, więc przełożyliśmy sobie sami pieniądze z jednej kieszeni do drugiej.
            Solaris został sprzedany, bo właściciele uznali, że ich syn jest za mało kumaty, żeby przejąć przedsiębiorstwo, a sami już nie chcieli prowadzić tego biznesu.

          • Zed pisze:

            @fred I ta odpowiedź powyżej chyba jest wystarczająco merytoryczna żebyś chociaż na jakiś czas przestał powtarzać bzdury z FB-kowej rzeczywistości w klimacie totalnej nowoczesności :)))

          • aa pisze:

            Za PO to kupowano PENDOLINO, taka prawda. PIS by nie kupił od obcego państwa pociągów.

          • Wilku Starszy pisze:

            @zed co nie zmienia faktu ze panstwowy inwestor kest wspolwinny obecnych opoznien Pesy bo przelal obiecane pieniadze pozniej niz obiecal.

            @aa kupowano Pendolino od obcych bonzaden polski producent nie umie wybudowac pociagu klasy Pendolino.

    • Wilku Starszy pisze:

      Nikt nic nie zmienial w opcjach wyposazenia, bo to bylaby podstawa do wydluzenia czasu dostawy dla producenta. PESA po prostu nie wyrobila sie z czasem dostawy.
      Wine za to ponosi posrednio panstwowy inwestor, ktory obiecal dofinansowanie i na podstawie tych obietnic zarzad Pesy podejmowal zobowiazania i startowal do przetargow takich jak SKM. Tymczasem dofinansowanie wplynelo pozniej niz obiecano i wszystkie kontrakty Pesy sa poopozniane.
      Inna sprawa ze ta firma nigdy nie slynela z punktualnosci.
      Zawsze deklarowala czas dostawy ktorego nie mogla dotrzymac wygrywajac z konkurentami ktorzy uczciwie ofertowali. A potem liczyli na to ze producent i tak nie zerwie kontraktu zeby nie stracic unijnego dofinansowania. A tu zonk, w koncu ktorys klient sie postawil.
      Pesa nie jest jedynym polskim producentem taboru. Jest jeszcze Newag ktory pracuje rzetelnie i uczciwie.

  8. Anonim pisze:

    Pesa za PiSu chyba zrobiła się państwowa? Tak właśnie działa PiSowska władza, która wsadza ręce nie tam, gdzie trzeba.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Podobne artykuły