Jest przetarg na budowę drugiego toru WKD do Grodziska

Region

Po wielu latach oczekiwań i przygotowań Warszawska Kolej Dojazdowa ogłosiła przetarg na budowę drugiego toru od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. Inwestycja ma zostać zrealizowana w 22 miesiące.

Jeszcze kilka lat temu po torach WKD między Grodziskiem a Warszawą można było oglądać tylko blisko 40-letnie składy EN94. Mimo ich niedostosowania do obecnych norm, czyli m.in. braku klimatyzacji, stromych schodów uniemożliwiających niepełnosprawnym dostanie się do wagonu, cieszyły się dużym powodzeniem wśród podróżnych. Stare składy odeszły w zapomnienie, a ich miejsce zajęły nowoczesne pociągi. Coś co nie zmienia się jednak od lat to renoma. Warszawska Kolej Dojazdowa jest najpunktualniejszym przewoźnikiem w całym kraju.

Jednak dla WKD wymiana taboru to nie wszystko. Spółka już kilka lat temu zapowiedziała, że przystąpi do realizacji wyczekiwanej od lat inwestycji. Mowa tu o budowie drugiego toru do Grodziska Mazowieckiego. Dziś pociągi po dwóch torach kursują jedynie do stacji Podkowa Leśna Zachodnia. Potem po jednym torze dojeżdżają do Grodziska, a po drugim do Milanówka.

W 2019 r. WKD ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla tego przedsięwzięcia. Niestety pojawiły się problemy, bowiem wybrany w przetargu wykonawca jednak nie zdecydował się na podpisanie umowy. Na szczęście WKD nie musiała ogłaszać ponownie przetargu. Kolejarze dokonali ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty z pozostałych zgłoszonych do przetargu. Nowym wykonawcą została firma Transport Gdański sp. z o.o., która za wykonanie dokumentacji zainkasuje 3,4 mln zł.

Tu jednak również nie wszystko poszło zgodnie z planem. Prace projektowe opóźniła pandemia. Pierwotnie przetarg na budowę drugiego toru miał być ogłoszony jeszcze w 2020 r. Niestety uzgodnienia wpłynęły na opóźnienie tego terminu.

W ostatnich dniach sierpnia Warszawska Kolej Dojazdowa ogłosiła przetarg na przebudowę mającego blisko 7,5 km odcinka linii nr 47 między stacjami Grodzisk Mazowiecki Radońska a Podkowa Leśna Główna. Inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowego toru wraz z infrastrukturą oraz istniejącego toru. W ramach zadania przebudowane zostaną również dwie stacje oraz sześć przystanków. Na przystankach Podkowa Leśna Zachodnia, Kazimierówka, Brzózki, Grodzisk Mazowiecki Okrężna, Grodzisk Mazowiecki Piaski, Grodzisk Mazowiecki Jordanowice oraz Grodzisk Mazowiecki Radońska powstaną nowe perony. Dodatkowo zmieni się również ich stylistyka. Zamiast blaszanych wiat przystankowych w ostrych niebiesko-czerwonych barwach pojawią się eleganckie konstrukcje z profili stalowych. Wiaty będą ozdobione obudową z kompozytu imitującego drewno. Dodatkowo na tylnej ścianie wiaty przewidziano rośliny pnące . Na przystankach pojawią się biletomaty, nie zabraknie ławek, stojaków rowerowych oraz murków gabionowych i donic z kwiatami, które mają stanowić dekoracje.

Wszystkie perony na linii Podkowa Leśna – Grodzisk Mazowiecki będą naprzemianległe. Wyjątkiem są jedynie te na stacjach Podkowa Leśna Zachodnia oraz Grodzisk Mazowiecki Radońska. Na tej ostatniej przewidziano peron wyspowy dwukrawędziowy oraz jeden peron jednokrawędziowy. Warto zaznaczyć, że w ramach inwestycji remont przejdą również budynku dworcowe na stacjach Podkowa Leśna Główna i Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Na wykonanie całej inwestycji wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 22 miesiące. A to oznacza, że drugi tor do Grodziska powinien być gotowy pod koniec 2023 r. W ciągu sześciu miesięcy od zawarcia umowy mają zostać opracowane projekty wykonawcze. W ciągu czterech miesięcy założono też usunięcie kolizji z przebiegiem nowego toru, a także budowę peronów w nowych lokalizacjach. Następnie, w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy, zaplanowano budowę drugiego toru – z przebudową układu torowego stacji Grodzisk Maz. Radońska i zabudową nowych rozjazdów na przystanku Podkowa Leśna Zachodnia. W ciągu kolejnych 190 dni założono przebudowę pierwszego toru. WKD chce, aby remont „starej” nitki był wykonany po przeniesieniu ruchu na nowy tor.
Warto zaznaczyć, że kolejarze chcą by wszystkie prace były prowadzone pod ruchem. Tak by utrudnienia dla podróżnych były jak najmniejsze.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 1

Jedna odpowiedź do “Jest przetarg na budowę drugiego toru WKD do Grodziska”

  1. Hbo pisze:

    aż się prosi aby przy okazji tak dużej inwestycji dać coś ekstra, np ciąg pieszo rowerowy (oświetlony) wzdłuż nowych torów. Jak na razie jest wydeptana piesza ścieżka wzdłuż torów, ale pewnie zostanie zlikwidowana podczas budowy drugiego toru.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły