Ile kosztuje ta zmiana?

Region

Zarząd Transportu Miejskiego zaprezentował nowe logo wprowadzające markę Warszawski Transport Publiczny. Nie nam oceniać czy logo jest ładne czy brzydkie, bo o gustach się nie dyskutuje. My zapytaliśmy ile ZTM wyda na zmianę materiałów informacyjnych i oklejenie pojazdów.

Wśród nas zapewne są jeszcze osoby, które pamiętają stary logotyp Zarządu Transportu Miejskiego. Mieszczące się na „kartoniku” logo składające się z literek ZTM. Charakterystyczne bo układem kolorystycznym nawiązujące do autobusów – z żółtą górą i czerwonym dołem oraz symbolem warszawskiej syrenki. Wiele osób do dziś patrzy na nie z sentymentem.

W 2011 roku ZTM pochwalił się nowym logotypem. Jednolita czerwień, białe litery, prosta forma. – Biały napis wpisany w czerwony kwadrat, rozgrzał do czerwoności internetowe fora oraz profil ZTM na portalu Facebook – informował wtedy ZTM. Wiele osób pytało wtedy o koszty tej operacji. Szybko okazało się, że autorem logotypu, był grafik pracujący w ZTM, a sama zmiana i druk na materiałach reklamowych, informacyjnych czy biletach odbyła się przy okazji zmiany taryfy biletowej. – Zarząd Transportu Miejskiego nie poniósł żadnych kosztów w związku z projektem logo. Nie poniesie ich także w związku z wymianą materiałów informacyjnych. Wszystkie wyciągi z taryfy biletowej znajdujące się w taborze i tak muszą zostać wymienione. Druk plakatów i ulotek informujących o zbliżającym się terminie wejścia w życie nowej taryfy, na których pojawia się nowe logo, to wręcz obowiązek ZTM – podkreślał wtedy ZTM. 

Od początku stycznia ZTM tłumaczy się z nowego logotypu, jaki pojawił się już na części autobusów, tramwajów, w metrze i na pociągach. Chodzi o literkę „t” w czerwonym okręgu. To logotyp Warszawskiego Transportu Publicznego. Z pomysłem wprowadzenia takiej „marki” wyszedł warszawski radny Michał Bitner. Ogłoszono konkurs. Wybrano zwycięski projekt. Zaczęły się pytania i porównania. Jedno, które pada najczęściej to „Po co?”. Zwłaszcza, że sam ZTM dalej będzie miał tę samą nazwę. – Celem wprowadzenia logo Warszawskiego Transportu Publicznego jest ujednolicenie oznakowania środków komunikacji w stolicy. Jak dotąd, w Warszawie funkcjonowało wiele symboli dotyczących tej sfery. Widoczne były logotypy Zarządu Transportu Miejskiego, czy stołeczny znak promocyjny „Zakochaj się w Warszawie komunikacyjnej”. Na pojazdach wykorzystywany był także herb stolicy oraz symbole poszczególnych spółek transportowych. Logo Warszawskiego Transportu Publicznego pełni więc przede wszystkim rolę unifikującą. Wpisana w okrąg litera „t”, przypominająca kształtem warszawską Syrenkę, nawiązuje jednocześnie do słowa „transport” i tradycyjnego symbolu stolicy Polski. Cechuje się także nowoczesną formą – dzięki temu znak ten jest ponadczasowy – wyjaśnia Łukasz Majchrzyk z biura prasowego ZTM. 

My postanowiliśmy zadać jeszcze inne pytanie. Ile to kosztuje? Samo wykonanie projektu to koszt 70 tys. zł. A co zresztą? – Poniesione i planowane koszty umieszczenia logo Warszawskiego Transportu Publicznego na pojazdach, elementach infrastruktury, czy materiałach promocyjnych to ok. 455 tys. zł. Należy jednak zauważyć, że znaczna część tej kwoty zostałaby i tak poniesiona, w związku z koniecznością bieżącej wymiany materiałów informacyjnych, oznaczeń na taborze, itd. Chodzi o te materiały informacyjne i elementy infrastruktury, które byłyby wymieniane również bez wdrażania nowego logo Warszawskiego Transportu Publicznego, m.in. bilety, ulotki pełniące rolę informacji pasażerskiej (np. zawiadamiające o corocznych zmianach okresowych rozkładu jazdy), identyfikatory kontrolerów, naklejki z wyciągiem z regulaminu przewozu umieszczanych w pojazdach (w związku z jego zmianą i tak byłyby one wymieniane), karty miejskie. Mowa tutaj także o bieżących uzupełnieniach wynikających z aktów wandalizmu lub zużycia elementów infrastruktury – dodaje Łukasz Majchrzyk z ZTM.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Grill gazowy