CPK i PAŻP podpisały umowę o współpracy, której celem jest przeprojektowanie przestrzeni powietrznej, zwiększenie przepustowości polskiego nieba i realizacja infrastruktury niezbędnej do obsługi Portu Lotniczego Solidarność.
Zawarcie umowy zostało ogłoszone dziś podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy. PAŻP zobowiązał się w niej do podjęcia działań mających na celu zwiększenie przepustowości przestrzeni powietrznej nad Polską, która jest niezbędna do funkcjonowania CPK. Umożliwi to rozwój rynku pasażerskiego w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej przy jednoczesnym zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Dodatkowe ustalenia są takie, że PAŻP włączy się w prace nad planem generalnym (tzw. master planem)Portu Lotniczego Solidarność, który spółka CPK planuje zlecić na początku przyszłego roku
.
W związku z powstaniem nowego lotniska PAŻP planuje m.in. budowę i wyposażenie nowoczesnej wieży kontroli lotów (TWR) oraz przygotowanie infrastruktury łączności, nawigacji i dozorowania ruchu lotniczego (CNS). Przygotowania do obsługi CPK wymagają od PAŻP znaczących inwestycji w ludzi: do momentu otwarcia Portu Lotniczego Solidarność Agencja zamierza wyszkolić 400 dodatkowych kontrolerów. Tradycyjna służba kontroli lotniska ma być też uzupełniona o innowacyjne komponenty, np. tzw. zdalne wieże.
– Przesunięcie największego polskiego lotniska o 40 km na zachód oznacza daleko idące zmiany w funkcjonowaniu polskiej przestrzeni powietrznej. Budowa CPK to dla nas wyzwanie, ale też ogromna szansa, którą zamierzamy wykorzystać – zapewnia Janusz Janiszewski, pełniący obowiązki prezesa PAŻP. – Rozpoczęty właśnie proces przygotowań wymaga od nas zaangażowania specjalistów, a także licznych prac w obszarze technologicznym. Chcemy, żeby CPK był w pełni „cyfrowym” nowoczesnym lotniskiem, a wdrożone rozwiązania okazały się innowacyjne w skali regionu – dodaje.
– W tej chwili jesteśmy w trakcie konsultacji założeń portu lotniczego z partnerami strategicznymi CPK. W naszej ocenie, rola PAŻP jako podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie polska przestrzenią powietrzną jest w tym procesie kluczowa. Planując CPK, chcemy działać w bezpośrednim kontakcie z PAŻP na rzecz dynamicznego rozwoju sektora lotnictwa pasażerskiego w Polsce i dla bezpieczeństwa użytkowników przyszłego portu lotniczego – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
W kwietniu spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi, w tym z PAŻP. W lipcu zaczął działać powołany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) komitet konsultacyjny CPK, w skład którego wchodzą przedstawiciele dużych światowych linii lotniczych korzystających obecnie z Lotniska Chopina.
IATA to także partner PAŻP przy pierwszej edycji Strategii Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski (Airspace Strategy for Poland). Ogłoszony w listopadzie 2018 r. dokument obejmuje m.in. plany budowy CPK i wynikające z nich istotne zmiany w strukturach przestrzeni powietrznej. Aktualnie strategia jest aktualizowana i uzupełniana o dodatkowe elementy. Do 30 września PAŻP prowadzi konsultacje, do których zaprosił m.in. przedstawicieli linii lotniczych, portów regionalnych i aeroklubów.
W planach na najbliższe miesiące jest wybór partnera strategicznego CPK, czyli międzynarodowego podmiotu z doświadczeniem w zakresie projektowania, budowy i zarządzania lotniskami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie bieżąca współpraca ze spółką CPK i jej merytoryczne wsparcie na każdym etapie realizacji projektu. Spółka przygotowuje się do zlecenia master planu, który przedstawi m.in. prognozowany rozwój portu lotniczego w perspektywie ponad 10 lat, prognozy ruchu lotniczego, precyzyjne zwymiarowanie planowanej infrastruktury, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy inwestycji.
Część lotniskowa CPK przeszła Test Prywatnego Inwestora wykonany przez niezależną firmę konsultingową z tzw. wielkiej czwórki. Wyniki testu pokazały opłacalność budowy CPK dla potencjalnego inwestora prywatnego: zakładana stopa zwrotu wynosi ponad 10 proc. TPI pokazuje, że budowa CPK ma uzasadnienie ekonomiczne i dowodzi opłacalności z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego.
Według wyliczeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2035 r. z usług lotniczych w Polsce skorzysta 94 mln pasażerów, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w ubiegłym roku.
Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.
Kurła powołujo rzeczników i innych śmików a une nie odpowiadają na tematy związane z tym lotniskowcem. My z Pioterem tamuj działkie mamy i ni wimy czy nam się należy jakaś moneta odszkodowawcza. Kurł kedyś to było lepi
To lotnisko nigdy nie powstanie. To jest wehikuł do wyprowadzania państwowej kasy. Ciemny lud wszystko kupi.
Ostatnio utwierdzam sie w przekonaniu ze jednak powstanie. Tylko za wiecej niz sie teraz mowi i pozniej. I nie bedzie mialo tylu pasazerow.
A ja się uteierdzam, że wcześniej. Po przeczytaniu w Forbsie wywiadu z właścicielami Enter Air.
A podzielisz się z nami, co takiego powiedzieli w wywiadzie? Ja tam nie widzę żadnego odniesienia do CPK w ich wypowiedziach. https://www.forbes.pl/biznes/enter-air-jak-czterech-polakow-zbudowalo-czarterowa-linie-lotnicza/4r6wfgh
Przeczytaj pełny tekst w wydaniu papierowym a nie skrót na www. Doszkolisz się choćby na temat szybkiego wzrostu turystyki samolotowej. Polska goni średnią Europy Zachodniej a bez CPK zyski z tego przejmą inni.
Czy ktoś mi wyjaśni czemu od paru miesięcy latają samoloty przez Tworki, centrum Pruszkowa?
Co z normami hałasu, bezpieczeństwem mieszkańców, spalinami itp.
Kiedyś samoloty lądowały nad Niedzwiadkiem, startowały chyba na Piaseczno.
Co z ustalonymi wczesniej obszarami ograniczonego użytkowania? Przecież w/w miejsca nie są w tym obszarze.
W dobie internetu zupełnie łatwo jest znaleźć to czego potrzebujesz. Wystarczy trochę czasu. Sprawdź jak wygląda ułożenie pasów na lotnisku Chopina a przestaniesz zadawać głupie pytania.
Od zawsze samoloty latały nad Pruszkowem. Jedynie częstotliwość lotów się zwiększyła.
Przez kilka miesięcy remontowany był pas który ” wyprowadza „samoloty nad Pruszków.
A co do startów. Samoloty ZAWSZE startują i lądują pod wiatr bo przy małych prędkościach startu lub lądowania wiatr zwiększa siłę nośną. A to czy startują w stronę Piaseczna czy Pruszkowa zależne jest właśnie od wiatru.